DHL: Wat moet ik doen als een pakket beschadigd/kapot is?

Hoe zit het nou precies?

Komt de klant een pakket beschadigd/kapot inleveren? Dan dien je de zending als ViaTim Punt te weigeren.

In geval van beschadigde of kapotte pakketten van de bezorger is het aan de consument om het te accepteren of weigeren. Je mag deze ook niet dichtplakken voor de consument.

Als de consument het pakket weigert aan te nemen, dan kun je de pakketstatus aangeven door het pakket uit te scannen onder 'klant komt zending halen' en te kiezen voor 'geweigerd' in plaats van 'accepteren'. Het pakket zal vervolgens onder het kopje bezorger in de voorraadlijst komen te staan.

Let op: Het is niet toegestaan dat de klant de inhoud van de beschadigde doos bekijkt alvorens de klant het pakket geaccepteerd heeft. De klant moet dus zonder te kijken wel of niet het pakket accepteren.

Wanneer mag ik een pakket wel weigeren?

De veiligheid van ViaTim Punten staat voorop. Pakketten die dusdanig beschadigd zijn en daarom lekken of stinken mag je als ViaTim Punt gewoon weigeren. Wij willen geen onveilige situaties e.d. bij de ViaTim Punten.

Enkele voorbeelden zijn:

  • Een pakket dat lekt en de inhoud lijkt op een chemische substantie/geur
  • Een pakket dat echt goed vocht achterlaat en eventuele vochtschade kan veroorzaken
  • Een pakket dat aan het bederven is

Bij twijfel kan je dit altijd overleggen met ViaTim. Probeer jezelf goed af te vragen of het een veilige situatie voor jou en je huisgenoten is. Gebruik hier vooral je eigen verstand. Als het een onveilige situatie veroorzaakt voor jou of je huisgenoten, weiger dan het pakket.

Let op: Wij raden je aan om het altijd bij ViaTim aan te geven wanneer je een pakket hebt geweigerd en waarom! Dit registreren wij namelijk in het systeem. Op deze manier kunnen wij de klant hierover inlichten als er contact plaatsvindt.