DHL: Waar zijn de groene stickers en witte labels voor?

In het starterspakket krijg je groene stickers en JVGLOT labels van ons, maar waar zijn ze voor te gebruiken? In dit artikel leggen wij uit waar deze voor dienen.

Wanneer gebruik een groene sticker?

1. Een klant heeft 7 dagen om een pakket op te halen. Als de klant het pakket na 7 dagen nog niet heeft opgehaald, gaat het pakket op de 8e dag naar de voorraad voor de bezorger. Plak er een groene sticker op en vink 'niet afgehaald door klant' aan. Geef het pakket bij de eerstvolgende afhaalmoment mee aan de bezorger.

2. Een klant komt een pakket halen, maar geeft aan deze te weigeren. Kies dan voor 'klant komt halen' in de app, scan het pakket, druk vervolgens op het roze vinkje, kies voor 'afgewezen' en bevestig je keuze in de applicatie. Geef het pakket bij de eerstvolgende afhaalmoment mee aan de bezorger.

3. De bezorger komt pakketten brengen. Bij het inscannen van een pakket krijg jij de melding 'kan niet worden aangenomen, moet retour' of 'barcode bestaat al'. Wanneer jij deze melding krijgt, mag je de zending nooit aan de klant meegeven! De zending een dag laten staan in de hoop toch te kunnen scannen is ook niet de bedoeling! Geef het pakket bij de eerstvolgende afhaalmoment mee aan de bezorger.

4. De bezorger komt zending brengen, maar de doos van de zending is duidelijk helemaal kapot. Wanneer de klant komt en de zending hierom weigert doorloop je deze stappen: kies voor 'klant komt halen' in de app, scan het pakket, druk vervolgens op het roze vinkje, kies voor 'beschadigd' en bevestig je keuze in de applicatie. Plak er een groene sticker op, vink 'beschadigd' aan en geef het pakket bij de eerstvolgende afhaalmoment mee aan de bezorger.

5. Soms is een zending duidelijk een fraude pakket. Dit weet je doordat ViaTim jou dit bijvoorbeeld heeft laten weten. Kies voor 'klant komt halen' in de app, scan het pakket, druk vervolgens op het roze vinkje, kies voor 'beschadigd' en bevestig je keuze in de applicatie. Plak er een groene sticker op, vink 'retour wegens' schrijf er 'fraude' achter en geef het pakket bij de eerstvolgende afhaalmoment mee aan de bezorger.

Dit is een groene retour sticker

Wanneer de bezorger komt afhalen, kies je voor 'bezorger komt halen' in de ViaTim applicatie en op bevestigen. Vervolgens vul je de naam en badgenummer van de bezorger in, drukt weer op bevestigen en laat de bezorger een handtekening zetten.

Geef nooit pakketten mee aan de bezorger zonder dat jij de naam en het badgenummer van de bezorger hebt ingevuld!

Wanneer gebruik je een witte JVGLOT label?

Wanneer er iemand met een retourpakket voor de deur staat, zijn er een aantal stappen die je moet doorlopen. Als de oude verzendlabel er nog op zit, probeer je deze altijd eerst te scannen.

Dit zijn de stappen die je onderneemt:

Wanneer het oude verzendlabel er nog op zit
1. Kies in de applicatie voor 'klant komt brengen' en scan het verzendlabel op het pakket
2. Druk op het roze vinkje om de zending te bevestigen
3. Vul het e-mailadres van de klant in, controleer eventueel op tikfouten en druk op bevestigen.

Gelukt? Mooi! Dan staat de zending nu in de voorraad voor de bezorger.

Wanneer het pakket retour moet naar een gratis retour klant van DHL
1. Kies in de applicatie voor 'klant komt zending brengen' en kies voor 'Retour'
2. Selecteer het juiste bedrijf uit de lijst met webshops die gratis retourneren via DHL aanbieden
3. Indien aanwezig, vul het adres van de klant in
4. Scan de JVGLOT-label en plak deze op het pakket
6. Vul het e-mailadres van de klant in, controleer eventueel op tikfouten en druk op bevestigen
7. Het bewijs van afgifte (kun je van de label afscheuren) geef je aan de klant mee
8. Herhaal dit voor alle pakketten die de klant wilt retourneren.

Let op: Vergeet de JVGLOT label niet op het pakket te plakken!

QR-code scannen
Het is mogelijk voor alle klanten online een zending aan te maken zonder daarbij zelf een label te printen. De verzender ontvangt een mail met een QR-code die hij bij jou laat scannen om een pakje te versturen.

Om dit proces te verwerken heb je JVGLOT labels nodig. Indien je deze niet meer hebt, kun je de labels bestellen via de ViaTim app.

1. Kies in de app voor ‘klant komt zending brengen’ en vervolgens voor 'QR code'
2. Scan de QR-code van de klant. Als dit niet lukt, kun je ook de code met letters en cijfers invoeren
3. Schrijf de MDP-code op het pakket en scan vervolgens het JVGLOT-label
4. Vul het e-mailadres van de klant in, controleer eventueel op tikfouten en druk op bevestigen.

Dit is een witte JVGLOT-label