Het is natuurlijk vervelend als je telefoon geen barcodes en/of QR-codes kan scannen. In dit artikel leggen we uit hoe je dit wellicht kan verhelpen.
Mogelijke oplossingen
Beweging
Let op dat je niet te veel beweegt met je mobiele telefoon. Als je het toestel te snel beweegt heeft deze namelijk moeite met het scannen van codes. Dit komt omdat deze dan wazig worden. Probeer daarom goed stil te staan en het toestel stil te houden boven de barcode.
Licht
Scanproblemen kunnen ook ontstaan door de lichtinval of schaduw. Probeer het pakket eens vanaf een andere hoek in te scannen. Bijvoorbeeld door jezelf om te draaien als je het pakket vast hebt. Vaak werkt natuurlijk licht het beste. Misschien helpt het als je het pakket in de deurpost probeert in te scannen.
Verstoringen
Het kan ook zijn dat er teveel verstoringen in beeld zijn. Denk hierbij aan meerdere barcodes op een pakket en in het scanvenster, of een telefoonhoesje dat een deel van de camera bedekt. Probeer met je hand de onjuiste barcodes af te dekken, en zorg dat je geen hoesje o.i.d. hebt dat de camera deels blokkeert.
Handmatig invoeren
Als de camera van jouw toestel de barcode van het pakket niet kan lezen, kun je het pakket proberen handmatig toe te voegen door het zendingsnummer in te toetsen. Dit kun je doen door op het icoon linksonder op het scherm te drukken. Vul vervolgens het zendingsnummer van het pakket in en druk op 'barcode toevoegen'.
Het werkt nog steeds niet!
Heb je te maken met een DHL-pakket van een klant? Volg dan alsjeblieft eerst deze stappen.
Mocht het na al deze stappen nog steeds niet werken, kan het zijn dat er een fout zit in de ViaTim applicatie. In dit geval ontvangen wij graag de volgende informatie via WhatsApp of e-mail:
- Het merk en/of type telefoon (of tablet) dat je gebruikt hebt
- Welke scan heb je proberen uit te voeren? (bijvoorbeeld klant komt halen of koerier komt halen)
- Een foto van de barcode in kwestie
Wij zullen deze informatie delen met de IT-afdeling van ViaTim.
Let op: Neem nooit een pakket aan van de klant die je niet in kunt scannen! Doe je dit toch en geef je het mee aan de bezorger? Dan is de kans groot dat het pakket zoek raakt.